Γ. ΖΥΜΑΡΑΚΗΣ - Από το τεύχος 55 του GALLERY GUIDE

Oι τυφλωμένοι από τους μοντερνισμούς δεν μπο­ρούν να δουν την αληθινή ζωγραφική που πηγάζει από την ανάγκη του ανθρώπου να ιστορήσει την εποχή του, να συγγράψει με το ταλέντο που του χάρισε ο Θεός, να περιγράψει πως ήταν η ζωή όταν ήταν παιδί και ο τόπος ήταν ακόμα παρθένος - ατελείω­τος από την αρχή του- από τις ρίζες του. Τρόποι ζωής και πρακτικές που μας έφεραν μέχρι εδώ. Οι "Θεόφιλοι" του κόσμου συνε­χίζουν στην ωριμότητα τους να ζωγραφίζουν. Ο Ηenri Rousseau, η Grand Ma Mozes στην Αμερική, ο Θεόφιλος και άλλοι ναΐφ. Η γλώσσα τους είναι άμεση και μας ξεναγούν literally με χάρη και ποίηση στον κόσμο τους.
Τώρα που η φωτογραφία έκανε την αποτύπωση της ζωής σε εικόνες εύκολη, το ανθρωποδημιούργητο μας μιλά και μας διηγείται ένα παραμύθι που μαγεύει και τους πιο άτεχνους και αμόρφωτους, διότι διδάσκει πως να βλέπουμε την μορφή πραγμάτων και γεγονότων.
Τα έργα του δείχνουν τον πόθο και την αγάπη του για τη ζωγραφική τέχνη που σαν πηγαίος, χωρίς εικα­στική παιδεία, έχει τη δική του γλώσσα να αποθανατί­ζει και να μνημονεύει υπάρξεις, που έχει καταγράψει η μνήμη του. Σαν μνημόσυνα που μας (επι)κοινωνούν τον κόσμο του, με τη χαρά της εικαστικής των εξανάστασης.
Ο Νώντας Ρεντζής είναι ένας τέτοιος ζωγράφος που στην ωριμότητα του μας ξεναγεί στην παιδική του ηλι­κία στη γενέτειρα του, τον Δρυμώνα Τριχωνίδας.
Το βιβλίο των επισκεπτών της έκθεσης που έγινε στην Ναύπακτο, το περασμένο καλοκαίρι, γέμισε από εγκω­μιαστικά σχόλια για τον άθλο του καλλιτέχνη, που κατάφερε με την ευαισθησία του χρωστήρα του να δώσει σάρκα και οστά στη διάχυτη νοσταλγία για ένα καταπο­ντισμένο κόσμο που στοιχει­ώνει τη συλλογική μνήμη με την επίμονη παρουσία παρωχημένων χρόνων.
Από την αμφίδρομη σχέση κοινού και καλλιτέχνη αντλεί τις εμπνεύσεις της και η καινούργια δουλειά του Νώντα υπό τον ευρηματικό τίτλο "Περί όνου σκιάς" που τον καθιερώνει πλέον ως αυθεντικό εκφραστή της συλλογικής μας μνήμης.

Γ. Ζυμαράκης
Εικαστικός – Εκδότης του περιοδικού GALLERY GUIDE